Det formelle – Vedtægter Fiskeriforeningen Stubben
§1. Navn og hjemsted
1.1 Fiskeriforeningens navn er Fiskeriforeningen Stubben, forkortet til F.F. Stubben
1.2 Foreningens hjemsted er Færgehavn Nord, Østersøvej 20, 2150 Nordhavn, Danmark
§2. Formål og virke
2.1 Foreningens formål er at:
2.1.1 Udbygge et forhold til personer, der er optaget som medlemmer, og som aktivt går ind for lystfiskeri
§3. Medlemskab af foreningen
3.1 Kun myndige personer kan optages som medlemmer af foreningen.
3.2 Medlemmer af foreningen opdeles i aktive, passive og prøve-medlemmer
3.3 Aktive medlemmer af foreningen:
3.3.1 Udgør maksimalt 18 medlemmer
3.3.2 Er lejere af een (1) af foreningens parceller
3.3.3 Kan ansøge om een (1) bådplads på foreningens stejleplads eller bådebro
3.3.4 Har stemmeret på generalforsamlinger
3.3.5 Vedligeholder parcel, fiskeskur og eventuel båd
3.3.6 Bidrager aktivt og regelmæssigt til foreningslivet
3.3.7 Medlemmerne skal kunne forlægge gyldig forsikring for alle medlemmets aktiver
3.4 Passive medlemmer af foreningen
3.4.1 Fordrer minimum 12 måneders prøve-medlemsskab
3.4.2 Har adgang til foreningens arrangementer
3.4.3 Bidrager aktivt og regelmæssigt til foreningslivet
3.4.4 Kan ved overtagelse af en ledig parce opnå status som aktivt medlem jf. §5
3.5 Prøve-medlemsskab af foreningen:
3.5.1 Kan der ansøges om efter anbefaling af et aktivt medlem
3.5.2 Udgør et uforpligtende medlemskab
3.5.3 Kan ved generalforsamling anmode om status som passivt medlem
3.5.4 Medlemskab ansøges skriftligt på e-mail til ffstubben@gmail.com med følgende obligatoriske oplysninger:
¤ Navn på stiller (skal være et aktivt medlem)
¤ Navn på kandidat
¤ Præsentation samt begrundelse for, hvorfor man ønsker at blive medlem
¤ Evt. beskrivelse af båd
¤ Adresse, telefonnummer og e-mail på kandidat
3.6 Medlemmer har pligt til løbende at informere sig på foreningens webside, ffstubben.dk eller foreningens opslagstavle
§4. Medlemskontingent
4.1 Det påhviler hvert medlem at betale kontingent, der fastsættes for 1 år af gangen af generalforsamlingen.
4.2 For aktive medlemmer betales kontingent pr. kvartal forud, senest 2. januar, 2. april, 2. juli og 2. oktober
4.3 For andre medlemmer betales kontingent 1 gang årligt (senest 1. februar), som erlægges forud.
4.4 Ved restance pålægges et gebyr på 200 kroner, gældende for alle medlemmer
§5. Udlejning af parceller
5.1 Beboelse på foreningens parceller må ikke finde sted
5.2 Kun Aktive og Passive medlemmer kan indgå kontrakt som lejer af en parcel
5.2.1 Et depositum på kr. 10.000 indbetales ved overtagelse af en parcel og refunderes ved udtrædelse, så vidt der ingen mangler findes
5.3 Udbud af parceller sker via bestyrelsen efter anciennitet i følgende orden:
5.3.1 Aktive medlemmer
5.3.2 Passive medlemmer
5.4 Ved udtrædelse som lejer går parcellen tilbage til foreningen
5.4.1 Parcellen ryddes, medmindre der er indgået en skriftlig aftale med bestyrelsen
5.4.2 Ved ophør fjernes fiskeskur, bygningsdele og fundamenter m.v. og jorden planeres
5.5 Bestyrelsen træffer afgørelse om overdragelse af parcellen til andet medlem jævnfør foreningens §7
5.6 Forsøg på salg eller overdragelse af en parcel/skur uden bestyrelsens viden, medfører øjeblikkelig eksklusion af begge parter
§6. Handel af fiskeskure
6.1 Ejer fastlægger salgsprisen af fiskeskuret med udgangspunkt i købspris, forbedringer, stand samt salgshistorik i foreningen
6.2 Hvis ingen af de adspurgte vil give den pris, som det udtrædende medlem ønsker, nedsættes prisen med 10 % og en ny udbudsrunde indledes
§7. Overdragelse af parcel
7.1 Den tidligere partnerskabsordning ophører per dags dato (dato for vedtagelse af disse vedtægter)
7.2 For tidligere indgåede partnerskaber kan det aktive medlem til enhver tid ophæve partnerskabet
7.3 For tidligere indgåede partnerskaber kan en parcel overdrages til en partner. Partnerskabet skal som minimum have bestået i 2 år
7.4 For tidligere indgåede partnerskaber skal pågældende partnere opfylde de øvrige betingelser som passivt medlem, ellers bortfalder partnerskabet
7.5 Afgår et aktivt medlem ved døden, har medlemmets efterlevende ægtefælle, samlevende og slægtninge i lige op- eller nedstigende linje ret til overtagelse, så vidt pågældende opfylder de øvrige betingelser som passivt medlem
§8. Formandskab og bestyrelse
8.1 Formanden tegner foreningen og ordner foreningens løbende sager sammen med bestyrelsen, som generalforsamlingen måtte bestemme det
8.2 Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen og består af Formand – kasserer – sekretær – pladsmand – menigt medlem. Disse medlemmer sidder for 2 år ad gangen
8.3 Formand og sekretær er altid på valg sammen, således at det ene år er disse to på valg, og året efter er kasserer, pladsmands og menigt medlem på valg
8.4 Desuden vælges for 1 år ad gangen; 2 bestyrelses suppleanter, revisor, og en revisor-suppleant. Alle ovennævnte kan genvælges
8.5 Passive medlemmer kan aldrig have flertal i bestyrelsen
8.6 Forsamlingen kan vælge at have en supplerende pladsmand, der dog ikke sidder i bestyrelsen
§9. Bestyrelsesmøder
9.1 Bestyrelsesmøder afholdes månedligt, hvis ikke andet aftales.
9.2 Afstemning på bestyrelsesmøder foregår med almindeligt flertal. En formand har dog 2 stemmer i tilfælde af stemmelighed
9.3 Referat af bestyrelsesmøder slås op på foreningens hjemmeside, ffstubben.dk samt på foreningens opslagstavle.
§10. Generalforsamling
10.1 Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed
10.2 Aktive medlemmer har stemmeret med en stemme pr afstemning til generalforsamlinger
10.3 Kun restancefrie medlemmer har adgang og stemmeret til generalforsamlingen
10.4 Generalforsamlingen afholdes en gang årligt i marts måned – hvis ikke andet aftales
10.5 Varsling af generalforsamlingen sker skriftligt mindst 14 dage før
10.6 Indkomne forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 1.februar
10.7 Dagsordenen følger den gængse praksis for danske foreninger
10.8 Afstemning på en generalforsamling sker ved håndsoprækning. Finder dirigenten det påkrævet – eller mindst 5 medlemmer ønsker det – kan det ske via stemmesedler
10.9 Der kan benyttes en skriftlig fuldmagt, som skal forevises dirigenten i tilfælde af fravær
10.10 Vedtægtsændringer kræver altid 2/3 stemmer af fremmødte. Alt andet afgøres ved simpelt flertal
§11. Ekstraordinær generalforsamling
11.1 Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, hvis 2/3 dele af stemmeberettigede ønsker det. Dette skal dog ske med hvert enkelt medlems underskrift, som skal afleveres til bestyrelsen, således at det kan varsles rettidigt
11.2 Formanden kan til enhver tid indkalde til en ekstraordinær generalforsamling
11.3 For at kunne indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, skal dette kunne begrundes, og det er kun begrundelsen som bliver behandlet
11.4 I tilfælde af fravær, kan der benyttes en skriftlig fuldmagt, som skal forevises dirigenten før afstemning påbegyndes
11.5 Der skal altid være 2/3 flertal for at vedtage et forslag
§12. Regnskab
12.1 Foreningens regnskabsår går fra 1. januar til 31. december. Regnskaberne skal uddeles til foreningens medlemmer i revideret stand sammen med varslingen af generalforsamlingen eller være tilgængelig på foreningens webside, ffstubben.dk
12.2 Foreningen skal på en specifik konto, beskyttet med dobbelt underskrift (formand og kasserer), til enhver tid disponere over midler til at dække medlemmernes depositum samt omkostninger til udskiftning foreningens bådebro (svarende til min. 300.000kr.)
§13. Eksklusion af medlemmer
13.1 Et medlem kan af generalforsamlingen ved 2/3 flertal, ekskluderes såfremt denne:
13.1.1 Udøver vold, trusler om vold o.l. eller grov mobning
13.1.2 Udøver selvtægt, hærværk eller berigelseskriminalitet på foreningens eller medlemmers aktiver
13.1.3 Omgår eller overtræder foreningens vedtægter
13.1.4 Gentagne gange er i restance grundet ligegyldighed eller i 3 på hinanden følgende måneder
13.2 Vold, hærværk, trusler, berigelseskriminalitet, selvtægt og andet med lignede alvorlighed på foreningen, foreningens medlemmer eller medlemmers aktiver medfører øjeblikkelig bortvisning
13.3 Et medlems overtrædelse af disse vedtægter kan betragtes som misligholdelse, hvilket bestyrelsen er berettiget til at påtale over for det pågældende medlem. Dette vil først ske mundtligt samt senere pr. anbefalet brev.
13.4 Så vidt det påtalte ikke bringes i orden, eller der er tale om forseelser jf. §13.2, er formanden forpligtet til at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, med eksklusion af medlemmet på dagsordenen. Medlemmet har herefter 14 dage til at protesterer. Protesterer medlemmet, afgøres sagen i voldgiftsretten
13.5 Finder eksklusionen sted, tilbagebetales intet af det til foreningen indbetalte, inkl. depositum
§14. Fællesarbejde
14.1 Fælles arbejdsweekend indkaldes 1 gang årligt, hvis ikke andet besluttes på generalforsamlingen
14.2 Medlemmer deltager som minimum på den ene af arbejdsweekendens dage
14.3 Fastlæggelse af dato og indkaldelse til fælles arbejdsweekend sker via generalforsamlingen
14.4 Forhindrede medlemmer udfører en opgave senest en måned efter arbejdsweekenden
14.5 Hvis dette forsømmes, betales 500 kr. – passive og prøve-medlemmer undtaget
§15. Byggereglement
15.1 Det til enhver tid gældende byggereglement for fiskeskure skal overholdes
15.2 Ethvert påtænkt byggeri på en parcel skal skitseres, naboer skal høres og udkast godkendes af bestyrelsen
15.3 Der må ikke bygges højere end 450 cm og på mere end 64 kvadratmeter af parcellens areal
15.4 Alle fiskeskure skal fremadrettet have udvendige elmålere og 30 cm afstand til skel skal iagttages
15.5 Det ydre hegn må ikke fjernes – udgifter til genetablering tilfalder lejeren.
§16. Lystfiskeri
16.1 Foreningen afholder fiskekonkurrencer og arrangementer åbne for alle
§17. Vedrørende Stejlepladsen
17.1 Stejlepladsen er forbeholdt fiskegarn, både og køretøjer tilhørende foreningens medlemmer
17.2 Pladsmanden leder placering af både på stejlepladsen
17.3 Fremmede hunde på stejlepladsen skal holdes i snor
§18. Bådebro
18.1 Både må fremadrettet ikke overstige 24 fod og 2,5 meter i bredden. Bestyrelsen kan efter en konkret vurdering dispensere for denne regel
18.2 Pladsmanden leder placering af både på foreningens bådebro
18.3 Hvis man ønsker en båd i vandet i indeværende sæson, ansøges senest 1. februar – har man ikke ansøgt om bådplads til bestyrelsen, frafaldes retten til brugen af bådplads for indeværende sæson. Gælder også både, der ligger på broen fra forrige sæson.
18.5 Bådebroens elektriske installationer må ikke anvendes til opvarmning af både
18.4 Hvis en tildelt bådplads ved broen ikke anvendes senest 1. maj, fortabes retten til bådplads for sæsonen
§19. Vedrørende foreningens ejendom og faciliteter
19.1 Medlemmer vedligeholder og beskytter aktivt foreningens faciliteter
19.2 Foreningens trailer må kun benyttes efter aftale med pladsmanden
19.3 Trailer og værksted må kun anvendes af foreningens medlemmer
19.4 Udgifter til udbedring af eventuelle forårsagede skader, afholdes af medlemmet ansvarlig for skaden
19.5 Nøgler udleveres til aktive og passive medlemmer mod et depositum på 200 k